Mire jó a jótállás?

A boltokban kapott számlát, nyugtát nem csak azért érdemes megőrizni, mert így nyomon tudod követni a havi kiadásaidat, hanem azért is, mer csak ezzel érvényesítheted a minőségi, szavatossági kifogásaidat.
Ne felejtsd el eltenni az ajándékok számláit sem!


Az üzletekben kapott számla, nyugta sokkal több egyszerű papírfecninél. Igazolja, hogy a terméket abban a boltban vetted, a rajta szereplő dátumtól számolják a szavatosság, vagy a jótállás időpontját, nem mellesleg biztos lehetsz benne, hogy a tulajdonos becsületesen tevékenykedik.

Ha meghibásodott a vásárolt termék, mielőbb vidd vissza az üzletbe, vagy a jótállási jegyen szereplő szervvízbe, méghozzá a számlával együtt. Gyakran előfordul, hogy a kereskedők különböző kifogásokkal mégis elutasítják a reklamálót, jó ha megismered a jogaidat, és élsz is velük;
  • Az üzlet akkor is köteles foglalkozni a minőségi kifogásoddal, ha hibásan töltötte ki a jótállási jegyet. Ez a legjellemzőbben a dátummal történik meg, ezért is fontos, hogy nálad legyen a számla is. Amire figyelj; A jótállási jegyre a jövőben rá kell nyomtatni azt is, hogy jogvita esetén a vásárló a kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testületekhez fordulhat.
  • A jótállási jegynek a jótállási idő végéig jól olvashatónak kell lennie. Ezt a szabályt az indokolta, hogy az olcsó hőpapírra másolt jegyek pár hónap alatt elhalványodtak. Ha a vásárló nem tudja bemutatni a jótállási jegyet, de birtokában van a nyugta vagy a számla, azzal is érvényesítheti a jótállást.
  • A reklamációdról a forgalmazónak jegyzőkönyvet kell felvennie. A jegyzőkönyvből egy példányt át kell adnia neked. 
  • Előfordulhat, hogy a kereskedő azt állítja, hogy nem neki kell foglalkoznia a panaszoddal, fordulj a szervizhez. Nem árt tudnod, hogy a jogszabály szerint Te döntheted el, hogy a hibás terméket a vásárlás helyére, vagy a megadott szervizbe viszed-e.
  • A jótállás és a szavatosság ideje alatt a termék javítását, de akár a cseréjét is kérheted.
  • Ha a javítás nem segít, és már nincs raktáron a termékből, árleszállítást, vagy a vételár visszafizetését is kérheted.
  • Ha a forgalmazó nem hajlandó a javíttatásra, a terméket te is megjavíttathatod az ő költségére.
  • Ugye, olvastad, hallottad már te is; "Leértékelt árura nem vállalunk garanciát"? Pedig, ha a kereskedő nem jelzi azt is, hogy a termék valamilyen hiba miatt lett leértékelve, akkor az adott cikkre ugyanúgy érvényesítheted a jogaidat, mintha nem akciós áruról lenne szó.
  • Ha a nem tartós fogyasztási cikk féléven belül hibásodott meg, akkor a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a hiba a vásárlás után keletkezett. A jótállással rendelkező termékek esetében ez a bizonyítási kötelezettség a jótállás teljes időtartamára kiterjed. Az erre vonatkozó vizsgálat díját semmilyen körülmények között nem terhelheti rád, a fogyasztóra.
  • A jótállás lényege, hogy a gyártónak, illetve a kereskedőnek kell bizonyítania azt, hogy a vásárló nem rendeltetésszerűen használta a terméket. Ellenkező esetben köteles kijavíttatni, illetve kicserélni azt.
  • A forgalmazó nem ragaszkodhat ahhoz, hogy a termék árát levásárold az üzletében. Ha ezt te sem akarod, akkor tarts ki a vételár visszafizetése mellett.
  • Ha a kereskedő nem hajlandó foglalkozni a panaszoddal, kérd el a vásárlók könyvét, és fordulj az üzlet felügyeleti szervéhez, akinek címe, elérhetősége jól látható helyen az üzletben ki kell függesztve legyen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...